| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
ola jaavall Fersking

Ble Medlem: 06 Mai 2010 Innlegg: 1 Bosted: Porsgrunn
|
Skrevet: Torsdag 06 Mai 2010 - 0:21 Tittel: Kronograf |
|
|
| Jeg bare lurte på åssen kronograf dere bruker til testing av hagleskudd? |
|
| Til Toppen |
|
 |
150 Husvarm

Ble Medlem: 17 Feb 2006 Innlegg: 359 Bosted: Stange
|
Skrevet: Torsdag 06 Mai 2010 - 17:20 Tittel: |
|
|
Jeg vet ikke hvilken kronograf som brukes men vær obs på at hvis du skyter fra skulder så får du alt for ujavne resultater .. du må ha samme trykket mot kolben hver gang ellers blir hastigheten variabel. Det er kun når du skyter i benk at du får de riktige resultatene. _________________ A Shooter - One who engages in sport shooting to the exclusion of other lifestyles. Sacrifices career, money and spouse for the freedom of the life in the shooting world. Often found with the nicest people in the world – Other shooters  |
|
| Til Toppen |
|
 |
slemmo Erfaren Forumbruker

Ble Medlem: 25 Mar 2008 Innlegg: 84
|
Skrevet: Torsdag 06 Mai 2010 - 19:35 Tittel: |
|
|
| 150 skrev: | | Jeg vet ikke hvilken kronograf som brukes men vær obs på at hvis du skyter fra skulder så får du alt for ujavne resultater .. du må ha samme trykket mot kolben hver gang ellers blir hastigheten variabel. Det er kun når du skyter i benk at du får de riktige resultatene. |
Jeg vil våge å påstå at hagleladningen er ute av løpet før børsa rekylerer, er dette dokumentert?
Har lest litt av hvert om kronografering oppigjennom men aldri hørt noe om at man må bruke benk.
Det må i så fall være spesielt for hagle. |
|
| Til Toppen |
|
 |
150 Husvarm

|
Skrevet: Torsdag 06 Mai 2010 - 21:01 Tittel: |
|
|
Test så får du se
Ser at det enkelte som tester hastighet på skudd fra skulder med store variasjoner, mens når det skytes i kanon som er designet for dette er det mye javnere hastigheter i testene.
Mine patroner er testet fra skulder og i kanon og resultatene var ganske forskjellige med skudd fra samme pakka.
Hvis ladningen har forlatt våpnet før rekylen så er dette litt rart ? _________________ A Shooter - One who engages in sport shooting to the exclusion of other lifestyles. Sacrifices career, money and spouse for the freedom of the life in the shooting world. Often found with the nicest people in the world – Other shooters  |
|
| Til Toppen |
|
 |

|
Skrevet: Fredag 07 Mai 2010 - 7:56 Tittel: |
|
|
Egentlig ikke, hvis våpenet hadde rekylert samtidig så hadde man ikke truffet noen ting. Du kan jo tenke deg hvordan det hadde påvirket en riflekule på 100 meter f.eks, hvis våpenet hadde begynt å bevege seg før kula var ute av løpet.
http://www.youtube.com/watch?v=bNI4LiS6e5o
Varierende resultater i kronograf kan komme av andre ting også, en av grunnen til at man gjerne bruker benk under kronografering er for å få konstant vinkel på skuddet gjennom kronografen, da forskjeller der kan gi varierende resultater. |
|
| Til Toppen |
|
 |
150 Husvarm

|
Skrevet: Fredag 07 Mai 2010 - 9:29 Tittel: |
|
|
Du må huske at en haglladning har halve farten som en riflekule samt at det er en plastforladning i haglepatronen som komprimeres mye før noe går forover i det hele tatt.
Du kan teste lett ved å skyte ett skudd fra skulder med godt trykk mot kolben og neste skudd kan du holde børsa i hendene uten noe som trykker mot kolben. _________________ A Shooter - One who engages in sport shooting to the exclusion of other lifestyles. Sacrifices career, money and spouse for the freedom of the life in the shooting world. Often found with the nicest people in the world – Other shooters  |
|
| Til Toppen |
|
 |

|
Skrevet: Fredag 07 Mai 2010 - 18:38 Tittel: |
|
|
| 150 skrev: | Du må huske at en haglladning har halve farten som en riflekule samt at det er en plastforladning i haglepatronen som komprimeres mye før noe går forover i det hele tatt.
Du kan teste lett ved å skyte ett skudd fra skulder med godt trykk mot kolben og neste skudd kan du holde børsa i hendene uten noe som trykker mot kolben. |
Jo, men er alikevel skeptisk, skal ta opp igjen dette når jeg kjøper meg kronograf  |
|
| Til Toppen |
|
 |
swiing Fersking

Ble Medlem: 25 Mar 2006 Innlegg: 27
|
Skrevet: Lørdag 15 Mai 2010 - 7:11 Tittel: |
|
|
Hva hadde skjedd hvis du og børsa veide 24 gram tro?
Jeg er sikker på at 150 har et ganske relevant poeng..... |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gard Resultatsjef

Ble Medlem: 23 Feb 2006 Innlegg: 434 Bosted: Nesodden
|
Skrevet: Lørdag 15 Mai 2010 - 14:27 Tittel: |
|
|
Dette er enkel fysikk. Kraft og motkraft. Rekylen starter så fort det er antenning. Det er like mye kraft som skyver bakover, som forover. Rekylen er faktisk på sitt sterkeste, akkurat i det ladningen forlater løpet _________________ Egen suksess er best, men andres fiasko er heller ikke å forakte.
Bli en bedre jeger og skytter med skytesimulator.no |
|
| Til Toppen |
|
 |

|
Skrevet: Søndag 16 Mai 2010 - 12:13 Tittel: |
|
|
Ved hvilken løpslengde?....tester har vist at hagleladningen allerede har oppnådd maks hastighet lenge før den forlater hagleløpet, jeg kjenner godt prinsippene om kraft og motkraft, spørsmålet er bare hvor stor påvirkning det har på hastigheten på svermen. Hagla beveger seg jo ikke like mye og fort bakover som haglesvermen beveger seg forover, det tar lengre tid å sette i bevegelse et tungt objekt enn et lett, det er bare å se på slowmotionvideoer av skyting, det er mikroskopisk bevegelse i et våpen før prosjektile(ne) forlater løpet.
Og hvis det er som det sies, hvorfor er ikke dette et issue ved pistol og rifleskyting?, det er aldri noen som snakker om at man må sette fast våpenet der for å få riktige målinger. |
|
| Til Toppen |
|
 |
aresm Husvarm

Ble Medlem: 19 Aug 2007 Innlegg: 162 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Søndag 16 Mai 2010 - 21:26 Tittel: |
|
|
sikkert fordi rifleskyttere ikkje er blant dei skarpeste knivene i skuffen;-) _________________ "I learned Ping Pong on the street, Son. You either got good or killed" |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gard Resultatsjef

|
Skrevet: Mandag 17 Mai 2010 - 15:35 Tittel: |
|
|
| slemmo skrev: | Ved hvilken løpslengde?....tester har vist at hagleladningen allerede har oppnådd maks hastighet lenge før den forlater hagleløpet, jeg kjenner godt prinsippene om kraft og motkraft, spørsmålet er bare hvor stor påvirkning det har på hastigheten på svermen. Hagla beveger seg jo ikke like mye og fort bakover som haglesvermen beveger seg forover, det tar lengre tid å sette i bevegelse et tungt objekt enn et lett, det er bare å se på slowmotionvideoer av skyting, det er mikroskopisk bevegelse i et våpen før prosjektile(ne) forlater løpet.
Og hvis det er som det sies, hvorfor er ikke dette et issue ved pistol og rifleskyting?, det er aldri noen som snakker om at man må sette fast våpenet der for å få riktige målinger. |
4 kg på ene siden og 24 gram på andre. Sier seg selv, hvilken side som får høyest fart. Tror ikke det lades slik at det oppnås topphastighet før enden på løpet. Det vill vært meningsløst. Faktisk tror jeg løpet måtte ha vært flere meter langt, for at det skulle skjedd. Lengre løp, betyr jo bare at det blir høyere trykk og lengre tid til akselrasjon før ladningen kommer ut av løpet. _________________ Egen suksess er best, men andres fiasko er heller ikke å forakte.
|
| Til Toppen |
|
 |
S2000 Fersking

Ble Medlem: 08 Jan 2009 Innlegg: 15
|
Skrevet: Mandag 17 Mai 2010 - 18:17 Tittel: . |
|
|
| Sitat: | | Lengre løp, betyr jo bare at det blir høyere trykk og lengre tid til akselrasjon før ladningen kommer ut av løpet. |
Det stemmer nok ikke. Har testet løpslengder fra 71 til 92cm uten å kunne måle forskjell. De forskjellene som ble målt var ujevnheter i de forskjellige patronene. Faktisk fikk vi den laveste hastigheten i 92cm løpet. _________________ Når jeg blir stor, skal jeg bli større |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gard Resultatsjef

|
Skrevet: Mandag 17 Mai 2010 - 21:18 Tittel: Re: . |
|
|
| S2000 skrev: | | Sitat: | | Lengre løp, betyr jo bare at det blir høyere trykk og lengre tid til akselrasjon før ladningen kommer ut av løpet. |
Det stemmer nok ikke. Har testet løpslengder fra 71 til 92cm uten å kunne måle forskjell. De forskjellene som ble målt var ujevnheter i de forskjellige patronene. Faktisk fikk vi den laveste hastigheten i 92cm løpet. |
Har aldri målt opp mot 92cm, men har målt høyere hastighet på 81 cm kontra 71cm. Dette selvsagt gjort på løp med samme innvendige diameter _________________ Egen suksess er best, men andres fiasko er heller ikke å forakte.
|
| Til Toppen |
|
 |

|
Skrevet: Mandag 17 Mai 2010 - 21:27 Tittel: |
|
|
Løpslengder på hagle har ingen betydning på hastigheten før man nærmer seg revolverlengde (type litt svær magnumrevolver), det brukes hurtigbrennende krutt tilsvarende pistolkrutt og maksimal hastighet er oppnådd i løpet av 20-30 cm.
Det var et eller annet våpenblad som testet dette for en stund siden ved å kappe løpet på en hagle og skyte gjennom kronograf til man så reduksjon i hastighten. Hvis jeg kommer på hvilket det var skal jeg si ifra. |
|
| Til Toppen |
|
 |
|